واحد احياء (Reduction Plant)

تقریبا 76 درصد از کل آهن‌اسفنجی تولیدی در جهان با دو روش میدرکس و اچوایال تولید می‌شود. امروزه بیشتر تولید فولاد در دنیا به دو روش کوره بلند- کنورتور و احیای مستقیم – ذوب الکتریکی اختصاص دارد که روش دوم به طور قابل توجهی در حال توسعه و پیشرفت است.

 فرآیند تولید فولاد بر پایه احیای مستقیم – ذوب الکتریکی شامل دو مرحله تولید آهن‌اسفنجی و سپس تبدیل آن به فولاد در کوره قوس الکتریکی و يا كوره القايي ميباشد. در روش احیای مستقیم، ذرات اکسیدی آهن در تماس با گازهای  احیاکننده (منوكسيد كربن  و هيدروژن) در دمای 750 تا 900 درجه سانتیگراد احیا شده و به آهن‌اسفنجی تبدیل می‌شوند. 

آهن‌اسفنجی معمولا دارای بیش از90 درصد آهن به صورت فاز فلزی است که میل زیادی به ترکیب شدن با اکسیژن دارد. برای تهیه آهن، باید اکسیژن را توسط احیای شیمیایی از سنگ آهن حذف کرد. روش‌های متفاوتی برای تولید آهن وجود دارد كه فرآیند احیای مستقیم یکی از روش‌های نوین برای تولید آهن ميباشد..

نكته قابل تامل اينكه، هزینه‌های سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی و نگهداری فرآیند احیای مستقیم در مقایسه با سایر روش‌های موجود بسیار کمتر بوده و می‌توان از آن در واحدهای کوچک و متوسط فولادسازی با توجیه اقتصادی مناسب راه اندازي نمود.

شركت مهندسي Blitzco آلمان ارائه دهنده تكنولوژي و تجهيزات واحد احياء، مناسب براي واحدهاي كوچك و متوسط توليد آهن اسفنجي ميباشد.

شرکت پارس دولومیت نماینده رسمی شرکت طراحی و مهندسی Blitzco آلمان در تجهیزات و ماشین آلات صنایع معدنی می باشد.