كوره دوار (Rotary Kiln)

کوره‌های دوار اولين بار در سال ۱۸۷۳ توسط فردریک رانسوم (Frederick Ransome)‏ صنعتگر بریتانیایی اختراع شد.

کوره های دوار لوله هایی هستند که با قرار گرفتن بر روي رولينگهاي خاص و با شیب ملایمی نسبت به افق، از طریق چرخش آرام و به دلیل وجود جاذبه، مواد را از بخش ورودی کوره به سمت خروجی کوره هدایت می کنند.

کوره ی دوار بر روی غلطک های فولادی قرار گرفته و با نیروی اعمال شده از الكتروموتور گیربکس های تعبیه شده، حول محور افقی گردش می کند.

لايه ريفركتوري و يا عايق داخلي از آجرهاي نسوز مقاوم به حرارت تشكيل شده اند كه داراي وزن مخصوص بالايي ميباشند.

براي احراز از سنگيني بيش از حد كوره ضخامت لايه نسوز بيش از 20 الي 30 سانتي متر نبوده  در نتيجه بخش زيادي از انرژي حرارتي كوره به صورت پرتو مادون قرمز از بدنه كوره منتشر ميگردد.

اتلاف انرژي حرارتي توسط جريان هواي ورودي و خروجي كوره نيز قابل تامل ميباشد.

براي بهبود و بهينه سازي مصرف سوخت در اين نوع از كوره ها از تجهيزات خنك كننده در قسمت خروج  محصول و تجهيزات پيش گرمكن در ورودي مواد استفاده ميگردد كه بهبودي نسبي در مصرف انرژي ايجاد مينمايند.

از سوي ديگر به حركت در آوردن اين كوره ها كه گاها تا طول 75 متر و قطر بيش از 3متر و با وزن چندصد تن ميباشد، نيازمند تجهيزاتي خاصي مانند رولينگهاي و الكتروموتور گيربكس هاي عظيمي ميباشد كه البته مصرف انرژي بسيار زيادي هم دارند.

اين تجهيزات به دليل تحمل شرايط سنگين كاري و همچنين تحمل حرارت نسبتا بالا، نيازمند خدمات تعمير و نگهداري  مداوم و البته پر هزينه ميباشند.

لايه نسوز داخلي نيز تحت تنش و فشار كاري زيادي بوده و نياز به تعمير و نگهداري دائمي دارند.

از مهمترين پارامترهايي كه سودآوري اين نوع از كوره ها كاهش ميدهد، مصرف سوخت زياد و هزينه هاي تعمير و نگهداري بالا ميباشد.

از مزاياي اين كوره ها همان ميزان سرمايه گذاري اوليه ميباشد كه نسبت به ديگر انواع كوره هاي شفت كمتر است، ولي البته در دراز مدت بخش عمده اي از اين صرفه جويي سرمايه گذاري با اتلاف انرژي و صرف هزينه هاي گزاف تعمير و نگهداري جبران ميگردد ولي در مجموع زماني كه سقف سرمايه گزاري محدود است ميتواند تنها گزينه انتخابي باشد.

شرکت پارس دولومیت نماینده رسمی شرکت طراحی و مهندسی Blitzco آلمان در تجهیزات و ماشین آلات صنایع معدنی می باشد.